ms yoga
Jernbanegade 11
6400 Sønderborg

+45 2556 8818
info@msyoga.dk

Undervisning hos ms yoga

Vi kan rigtig godt lide at gøre tingene så enkle som muligt

Hos ms yoga behøver du ikke booke tid på holdet - vi kan rigtig godt lide, at gøre tingene så enkle som muligt, så du møder bare op til de hold, du ønsker at være med på. Vi forventer dog, at du møder op 5-10 minutter, før klassen begynder - så har du tid til at finde din plads i rummet uden at forstyrre de andre på holdet. Når du møder op, viser du underviseren dit måneds- eller klippekort.

Hvis du kommer i god tid eller har lyst til at sidde lidt efter klassen, har vi et hyggeligt køkken, hvor du kan få the/vand - det koster ikke noget. Du må meget gerne lave the'en selv, hvis vi lige er i gang med en klasse.

Spis ikke 1-2 timer før undervisning

Det er ikke godt at dyrke yoga på fyldt mave, og derfor skal du helst ikke spise 1-2 timer før klassen. Hvis du har brug for lidt i maven, så tag en lille snack, f.eks. frugt eller lidt yoghurt eller drik en kop te. Husk, at drikke vand efter din praksis.

Vi har fælles omklædning, men vi har to toiletter, og du er velkommen til at klæde om der og hænge dit tøj i den fælles omklædning bagefter. Værdigenstande kan du tage med ind i shala'en (træningslokalet).

Vær med til at gøre ms yoga til et hyggeligt sted at være

Vi har valgt at købe gode Manduka yogamåtter til yogastudiet, men hvis du dyrker meget yoga, kan det være rart for dig selv at medbringe/købe din egen yogamåtte. Du kan sagtens have din egen måtte liggende i studiet, så du ikke behøver slæbe den frem og tilbage.

Vær med til at gøre ms yoga til et hyggeligt sted at være - her er plads til alle.

Holdbeskrivelser
Hvilket hold skal jeg vælge?

Nedenfor finder du en beskrivelse af de enkelte hold, men vi synes også, du skal komme ned forbi studiet og prøve holdene af, så du kan mærke efter, hvad der passer bedst til dig. Af og til har vi intro-hold på skemaet, og vi anbefaler, at du deltager på et intro-hold først. Har du ikke dyrket yoga hos os før, er du altid velkommen til en gratis prøvetime.

Ashtanga
Ashtanga er en udpræget yang-yogaform, dvs. en aktiv yogaform med masser af bevægelse, hvor vi arbejder med at styrke og strække musklerne, og hvor vi samtidig arbejder bevidst med åndedrættet i bevægelserne. Du skal være indstillet på at komme til at svede i en ashtanga-time. Når du bliver kendt med ashtanga-yoga'en, vil du finde ud af, hvorledes en aktiv yogaform kan være yderst meditativ.
Mysore
Mysore er ashtanga-yoga, hvor du arbejder med stillingerne (asanas) i dit eget tempo. Der vil være en underviser til stede i lokalet, som assisterer dig og hjælper dig videre i serien. Du skal have været til intro + deltaget nogle gange i ashtanga-klasserne, før du kan være med på mysoreklasserne. Der vil være afsat 2 timer til mysore-klasserne, men det betyder ikke, at du skal være i klassen i 2 timer. Du møder ind, når du synes, og du skal have afsluttet din praksis inden sluttidspunktet.
Hatha
I hatha yoga arbejder vi med de klassiske yogastillinger (asanas) og åndedrætsøvelser (pranayama). Vi bruger ofte hjælpemidler (blokke, bælter og puder), så vi finder gode måder at komme ind i stillingerne på. Tempoet er roligt, og målet er at skabe balance mellem yang (det aktive/udadvendte) og yin ( det passive/indadvendte). Ordet hatha betyder ha=sol og tha=måne.
Yin yoga
Yin er lange, dybe stræk, hvor du har god tid til at mærke efter og slappe af, mens du bliver guidet til at være opmærksomt til stede i nuet og at være med dét, der er - at være mindful. I yin-yoga arbejder vi med at blødgøre kroppens fascia (bindevæv). Fascia er mere sejt end musklerne, og derfor sidder og ligger vi i strækkene i længere tid (3-5 minutter). Yin er et rigtigt godt supplement til dig, der dyrker andre former for intens motion (løb, boldspil osv.).
Yin Flow
I yin flow kombinerer vi bevægelse og muskelarbejde med yin-stræk.
Pranayama
Pranayama er en del af undervisningen på de forskellige hold, men nogle gange laver vi også et decideret pranayama-hold. Pranayama er arbejdet med forskellige åndedrætsteknikker - disse øvelser vil øge din bevidsthed om din vejrtrækning. Din mentale tilstand påvirker din vejrtrækning, og på samme måde kan du ved at arbejde med din vejrtrækning påvirke din mentale tilstand. Vi arbejder med helt basale åndedrætsøvelser.
Meditation
Meditationerne er et rum, en pause i din hverdag, hvor du kan give slip og synke ind i et stille nærvær med det, der er. Vi guider dig ind i meditationerne, som kan være af forskellig form og varighed. Også til meditationerne opfordrer vi til, at du møder ind 5-10 minutter før klassen starter, således at du har tid til at lande, og alle på en stille og rolig måde kan finde på plads i rummet.
Yoga for gravide

Lad os hjælpe dig med at klæde dig fysisk og mentalt på til din graviditet og fødsel. Under din graviditet forandres din krop på mange måder. Smukke forandringer, men også forandringer, som kan stresse dig både fysisk og mentalt. Gravidyoga kan hjælpe dig til at møde disse udfordringer under din graviditet.

I gravidyoga fokuserer vi på stillinger, som har til formål at øge din styrke og din bevægelighed. Vi hjælper dig med at udvikle hensigtsmæssige åndedræts- og afspændingsteknikker, som kan hjælpe dig i forbindelse med din fødsel. Rigtig mange gravide oplever bedre søvn, stress-reduktion samt øget styrke og fleksibilitet. Vi slår gravidhold op 2-3 gange om året. Holdene løber over 6 gange. Der er maks. 8 deltagere på holdene. Hold øje med begivenheder her på hjemmesiden eller på facebook. Skriv også gerne til os, hvis du er interesseret, og vi endnu ikke har lagt et hold op.

Kundalini

Kundalini yoga kaldes også på engelsk 'The Yoga of Awareness' og er for alle, både begyndere og øvede.

Kundalini yoga handler om bevidsthed. Det er en dynamisk yogaform, der arbejder med at bibringe en større fornemmelse af dit indre og balance i din fysiske og mentale krop. I undervisningen arbejdes bevidst med livsenergien i kroppen, og hvordan vi kan udnytte denne energi mere optimalt. I Sverige har man forsket i kundalini yoga, og denne forskning har udmøntet sig i konceptet medicinsk yoga, som kan fåes på recept i Sverige.

Yoga nidra

Yoga nidra er en dybdegående meditationsproces hvor indtryk og tendenser forandres med den hensigt at rense krop og sjæl.

Pilates

Hos msy underviser i pilates for begyndere/let øvede.

Pilates kombinerer mental og fysisk træning og fokuserer på at styrke kropsstammen og de indre muskler omkring rygsøjlen. Træningen styrker både ryg og lænd og er særligt god til at afghjælpe dårlig ryg, lænd og nakke. I pilates arbejder vi målrettet med åndedrættet og øvelserne foregår på gulvet i et forholdsvist roligt og kontrolleret tempo, hvor vejrtrækningen fungerer som en aktiv del af træningen, idet åndedrættet giver ilt til musklerne. Pilates har især fokus på at styrke kernemuskulaturen, forbedre fleksibilitet og koordination.


Har du spørgsmål?
Jernbanegade 11, 6400 Sønderborg
+45 2556 8818 - info@msyoga.dk
CVR 36656417